Zagrajmy w...
Sztuczne rozszerzanie ekranu, czy paski po bokach? - Printable Version

+- Zagrajmy w... (http://zagrajmyw.keep.pl)
+-- Forum: Zagrajmy W... (/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Dyskusje (/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Thread: Sztuczne rozszerzanie ekranu, czy paski po bokach? (/showthread.php?tid=351)

Pages: 1 2 3


Sztuczne rozszerzanie ekranu, czy paski po bokach? - Kern3l - 19-06-2011 00:17

Witam,

zakładam ten temat jako reakcja na dyskusję pod "Grzechami". Okazuje się, że zarówno rozszerzanie, jak i paski po bokach mają swoje zalety, a także istnieją różne techniki, jakie można używać jako forma pośrednia.

Przytoczę dotychczasową dyskusję:
(11-06-2011 01:36 )Kern3l Wrote:  (Powszedni) Sztuczne rozszerzanie filmów
Spotkałem się z praktyką sztucznego skalowania niepanoramicznych filmów do panoramy 16:9... Nie dość, że niszczy się jakość, to robi się postaci itp. nienaturalnymi. Szczególnie w grach, w których wyraźnie zaznaczone są różne wielokąty foremne.

(11-06-2011 09:04 )MrZupapl Wrote:  Paski po bokach... czasami się zastanawiam co mnie bardziej irytuje. Słaba jakość filmu czy czarne paski ŚMIERCI. Nie jest trudno w grze wybrać rozdzielczość 1280/720. To tylko jedno kliknięcie. Gorzej, gdy gra nie oferuje tej rozdzielczości (ja preferuję, w tedy rozciąganie filmu, bądź jego kurczenie, ale z tego co widzę nie wszystkim to się podoba - Kern3l).

(11-06-2011 09:24 )Mide Wrote:  
(11-06-2011 09:04 )MrZupapl Wrote:  Paski po bokach... czasami się zastanawiam co mnie bardziej irytuje. Słaba jakość filmu czy czarne paski ŚMIERCI. Nie jest trudno w grze wybrać rozdzielczość 1280/720. To tylko jedno kliknięcie. Gorzej, gdy gra nie oferuje tej rozdzielczości (ja preferuję, w tedy rozciąganie filmu, bądź jego kurczenie, ale z tego co widzę nie wszystkim to się podoba - Kern3l).

Sam mam ten problem bo FT tego nie oferuje. Wydaje mi się że to wszystko zależy od widza, również wolę aby te paski były widoczne zamiast rozciągania (nienaturalnie grube postacie?). Toteż jeśli nie masz rozdzielczości na 16:9, zostaw czarne paski już wole je tolerować niż patrzeć na nienaturalne proporcje świata gry.

(11-06-2011 09:36 )MrZupapl Wrote:  Właśnie nie rozumiem tego. Tą nienaturalność byłoby widać ew. w nowych grach, w których już jest dostępne 1280/720. W starych grach tego nie widać. Dodatkowo gdy rozciągasz, nie wybieraj największej dostępnej rozdziałki. Najlepiej wybierać w grze w tedy b. niską rozdzielczość. Np w Icewindzie u mnie nie widać tej nienaturalności, bo nie wybrałem największej dostępnej rozdzielczości (gdybym wybrał, to byłoby to widać.)

Dajcie mi jakiś przykład źle rozciągniętego filmu.

(11-06-2011 18:32 )punio7 Wrote:  Jeżeli chodzi o rozszerzanie filmu, to myślę iż można się tutaj wzorować na Von Zay'u. Materiał filmowy zostaje w oryginalnej rozdzielczości, jedynie jest puszczany na tło, które najczęściej jest związane z grą. Wilk syty bo czarnych pasów nie ma i owca cała bo materiał filmowy nie traci jakości.

(18-06-2011 23:00 )Kern3l Wrote:  
(11-06-2011 09:36 )MrZupapl Wrote:  Właśnie nie rozumiem tego. Tą nienaturalność byłoby widać ew. w nowych grach, w których już jest dostępne 1280/720. W starych grach tego nie widać. Dodatkowo gdy rozciągasz, nie wybieraj największej dostępnej rozdziałki. Najlepiej wybierać w grze w tedy b. niską rozdzielczość. Np w Icewindzie u mnie nie widać tej nienaturalności, bo nie wybrałem największej dostępnej rozdzielczości (gdybym wybrał, to byłoby to widać.)

Dajcie mi jakiś przykład źle rozciągniętego filmu.

Przykładowo właśnie Twój LP z Icewind Dale - okręgi pod postaciami są elipsami ;P Oczywiście to tylko czepianie się, w tamtym LP zbytnio tego nie widać, jak się do tych elips przyzwyczaisz. Dlatego dodam temat dot. tego - także z nastawieniem na różne alternatywy unikania.

(18-06-2011 23:41 )MrZupapl Wrote:  
(18-06-2011 23:00 )Kern3l Wrote:  
(11-06-2011 09:36 )MrZupapl Wrote:  Właśnie nie rozumiem tego. Tą nienaturalność byłoby widać ew. w nowych grach, w których już jest dostępne 1280/720. W starych grach tego nie widać. Dodatkowo gdy rozciągasz, nie wybieraj największej dostępnej rozdziałki. Najlepiej wybierać w grze w tedy b. niską rozdzielczość. Np w Icewindzie u mnie nie widać tej nienaturalności, bo nie wybrałem największej dostępnej rozdzielczości (gdybym wybrał, to byłoby to widać.)

Dajcie mi jakiś przykład źle rozciągniętego filmu.

Przykładowo właśnie Twój LP z Icewind Dale - okręgi pod postaciami są elipsami ;P Oczywiście to tylko czepianie się, w tamtym LP zbytnio tego nie widać, jak się do tych elips przyzwyczaisz. Dlatego dodam temat dot. tego - także z nastawieniem na różne alternatywy unikania.

Zauważyłem to dopiero jak mi to napisałeś... ale to tylko mała kosmetyka. Nadal obstaję przy rozciąganiu filmów (szczególnie w starych grach).


Teraz pytanie do reszty: jakie wady i zalety obu praktyk zauważacie? Jakie metody pośrednie widzieliście/wymyśliliście? Ideałem byłaby metoda likwidująca wady obu praktyk, a dająca jakiś bonus.

Myślałem np. nad dodaniem nierzucającego się w oczy filmiku, czy animacji - można by zawiesić oko w jakichś nudniejszych momentach. Byleby nie odwracało uwagi od właściwej treści. Statyczne tło także nie jest złym pomysłem. Co o tym myślicie? A może macie do zaproponowania coś zupełnie innego?


RE: Sztuczne rozszerzanie ekranu, czy paski po bokach? - Mide - 19-06-2011 01:06

Moja wypowiedź jest tutaj już zacytowana więc pozostaje mi tylko dopisać że dalej ją podtrzymuję. Wg mnie lepsze paski niż sztuczne rozciąganie ekranu, dodawanie grafik zamiast pasków złe nie jest ale należy uważać żeby nie rozpraszało widza. A spotkałem się raz z ciekawą rzeczą, na "paskach śmierci" ktoś umieścił kolorowe pole z edycji yt z napisami "next" i "previous" jedno koloru czerwonego drugie zielonego - dość ciekawie to wyszło. Mi się podobało :P


RE: Sztuczne rozszerzanie ekranu, czy paski po bokach? - Kern3l - 19-06-2011 01:36

(19-06-2011 01:06 )Mide Wrote:  A spotkałem się raz z ciekawą rzeczą, na "paskach śmierci" ktoś umieścił kolorowe pole z edycji yt z napisami "next" i "previous" jedno koloru czerwonego drugie zielonego - dość ciekawie to wyszło. Mi się podobało :P

Widziałem, tragedia - bardzo kontrastowało, a także miałem wrażenie, że zaraz pochłoną film 0.o Może gdyby je zrobić ciemne, np. ciemny niebieski, to byłoby niezłe.


RE: Sztuczne rozszerzanie ekranu, czy paski po bokach? - Mide - 19-06-2011 02:57

wystarczy wybrać ciemniejszą zieleń i czerwień (może śliwkę albo bordo?).


RE: Sztuczne rozszerzanie ekranu, czy paski po bokach? - punio7 - 19-06-2011 14:33

Więc obrazek będzie niby rozprasza widza (załóżmy, że dobrze dobrany, bo źle dobrany na pewno będzie) a duży jaskrawy napis "Następny odcinek>>" nie?

Pod nazwą "sztuczne rozszerzanie" kryje się oczywiście zmiana proporcji ekranu? Jeżeli tak to sprawa jest prosta- nie i koniec. Tak się po prostu nie robi a jak ktoś twierdzi iż tego nie widać to powinien otrzymać plaska po twarzy.

Obecnie monitory panoramiczne są bardziej popularne niż 4:3 i sądzę iż powinniśmy się do tego dostosowywać. Lepiej jednak nagrywać grę w rozdzielczości panoramicznej niż potem kombinować co zrobić z materiałem. W przypadku starszych gier jest to niemożliwe, ale wtedy chyba każdy rozsądny widz zrozumie obecność pasków po bokach, bądź jakiegokolwiek ich zastępnika.


RE: Sztuczne rozszerzanie ekranu, czy paski po bokach? - MrZupapl - 19-06-2011 15:08

Kwestia gustu. Wg mnie, gdy dobrze się rozciągnie/skurczy wszystko jest ok.
Jak ktoś nie chce się tak bawić, lepiej zostawić czarne paski, niż wrzucać tam jakieś obrazki.


RE: Sztuczne rozszerzanie ekranu, czy paski po bokach? - Kern3l - 19-06-2011 15:58

Jeszcze jedna, warta rozważenia sprawa. Jeśli się zostawi paski po bokach, to ludzie z monitorami 4:3 po wzięciu full screena będą mieli cały ekran wypełniony.

Niestety z niewiadomych przyczyn, gdy podałem YouTube'owi obraz (w Gorky17) w wielkości 4:3, to tak katastrofalnie go przeskalował, że tekstów nie dało się czytać... Nie wiem, trzeba kombinować. Dlatego radzę przy takich rozdzielczościach małe fragmenty dla testów wrzucać.


RE: Sztuczne rozszerzanie ekranu, czy paski po bokach? - BLikeBat - 24-06-2011 22:30

Myślę, że 4:3, jeśli ktoś nie ma odpowiednich warunków do nagrywania, jest ok, bo nie każdy jeszcze ma monitor panoramiczny. Jeśli jest dobra jakość, a roździelczość tzw. kwadratowa, to nie ma się co czepiać. Takie jest moje zdanie. :-) Jak to się mówi, każdy orze, jak może :-)


RE: Sztuczne rozszerzanie ekranu, czy paski po bokach? - HWPJ - 26-06-2011 13:35

Większość nowych gier posiada możliwość ustawienia rozdzielczości w stosunku 16:9 i właśnie takie najlepiej wyglądają na YT, a konkretnie 1280x720 (720p) oraz 1920x1080 (1080p, Full HD)

Takich rozdzielczości polecam używać, wszelkie pośrednie 16:9 zostaną obniżone do 720p, także zamiast nagrywać w przykładowo 1600x900, polecam obniżyć do 1280x720, nie dość, że będzie lepiej wyglądało na YT, to jeszcze mniejsze obciążenie zasobów komputera.

Jeśli gra nie ma możliwości ustawienia 16:9, to polecam używać 4:3 (1024x768, 1600x1200) lub 5:4 (1280x1024) i w żadnym wypadku nic nie kombinować, aby przerobić to na 16:9, czarne paski, które powstaną są naturalną i oczywistą sprawą, a przeskalowany obraz wygląda okropnie i odrzuca od oglądania, przynajmniej mnie.

Kolejna sprawa - niektóre starsze gry pomimo, że pozwalają ustawić 16:9, widać, że nie zostały przygotowane do tego trybu i wyglądają w nich okropnie, są albo rozciągnięte wszerz, co psuje proporcje, albo rozciągnięte z zachowanie proporcji i obcięte u góry i na dole, przez co tracimy kawałek obrazu.

Najlepszy sposobem na oglądanie filmów na YT jest oglądanie ich poza kanałem (na kanale ta opcja nie działała, gdy sprawdzałem ostatnio). Należy wybrać sobie rozdzielczość, najlepiej najwyższą, następnie kliknąć PPM na filmie i wybrać opcję Nowe Okno (eng. Pop Out), wtedy film pojawi się w nowym oknie w DOKŁADNIE takiej rozdzielczości w jakiej wybraliśmy (np. 720p). Bo wiadomo, że domyśle okno odtwarzacza, czy też po wybraniu opcji Rozwiń (eng. Shrink) nie wyświetla filmu piksel w piksel. To samo z Full Screen - Wszystkich tych opcji nie polacem. Przy okazji po wybraniu opcji Nowe Okno, nie będzie czarnych pasków, których niektórzy tak nie lubią, niezależnie w jakiej rozdzielczości wysłany był film.

Ostatnia sprawa - YT niestety nie umożliwia (póki co, mam nadzieję) wyświetlanie filmu w rozdzielczości dokładnie takiej, w jakiej został przesłany. Przykładowo, jeśli wyślę film w 1024x768, YT przetworzy to na 960x720, przez co jednak tracimy na jakości, oraz te niższe rozdzielczości, niestety nie pozostawiając opcji Original, która z kolei jest dostępna tylko przy filmach powyżej 1080p.

Podsumowując, wszelkie zmienianie rozdzielczości obrazu, czyniące go nienaturalnym zakwalifikowałbym do działu Grzechy Śmiertelne.


RE: Sztuczne rozszerzanie ekranu, czy paski po bokach? - punio7 - 26-06-2011 15:04

(26-06-2011 13:35 )HWPJ Wrote:  Przykładowo, jeśli wyślę film w 1024x768, YT przetworzy to na 960x720,

I tutaj się chyba mylisz. O ile mnie pamięć nie myli to próbowałem kiedyś przesłać film w rozdzielczości 960x720 i YT zdegradował to do jakiejś rozdzielczości 480p. Przy standardowej 1024x768 już zaskoczyło 720p.