Zagrajmy w...
[+16] Diablo (17 odcinków) - Printable Version

+- Zagrajmy w... (http://zagrajmyw.keep.pl)
+-- Forum: Zagrajmy W... (/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Wasze zagrajmy (dział moderowany) (/forumdisplay.php?fid=25)
+--- Thread: [+16] Diablo (17 odcinków) (/showthread.php?tid=3034)



Diablo (17 odcinków) - procjon - 02-03-2013 11:34

Stawiam pod ścianą moją rozgrywkę w pierwszą odsłonę "Diablo".
Widzom się niby podoba, ale zawsze zastanawiam się, co można było zrobić lepiej. Na przykład:

1. Czy nie mówię za dużo o mechanice i fabule kosztem dynamiki w przechodzeniu gry?
2. Czy długie i dokładne wprowadzenie jest na tyle potrzebne, aby poświęcać mu osobny odcinek?
3. Czy nie lepiej było rozciągnąć obraz do 16:9 zamiast zostawiania oryginalnych proporcji?
4. Czy dobrym pomysłem było trzymanie się zasady: jeden poziom lokacji - jeden odcinek, przez co różnice pomiędzy czasem trwania poszczególnych odcinków bywały spore?
5. Czy dobrym pomysłem było aż tak dokładne przechodzenie gry, aby w efekcie zajrzeć w każdy kąt lokacji i rozbić każdą beczkę?
itd.

Link do playlisty:
http://www.youtube.com/playlist?list=PLQ5W9ylOKbEQt5ijJ9U8zODcxFnwrIb-M


RE: Diablo (17 odcinków) - Falc00n - 19-03-2013 16:54

Zerkam od czasu do czasu na to forum, chociaż już dawno się nie wypowiadałem, i widzę pustkę w tematach w tym dziale, mimo że w końcu ktoś się za to zabrał i jest tutaj jako taki porządek. Fajnie że dzięki temu pojawiają się tutaj też ludzie, którzy rzeczywiście chcą otrzymać konstruktywną krytykę swojej serii. Taką osobą widzę w Tobie i aż serce się kraja że nikt nie odpisał, więc ja to zrobię. ;) Do rzeczy...

Od razu przepraszam, ale obejrzałem tylko dwa ostatnie odcinki Twojej serii (dokładniej to półtora, zacząłem od walki z Lazarusem, ponieważ do tego momentu doszedłem sam w wakacje i po wielu próbach chęci i płyta z grą znikły :P). Z czystej ciekawości więc chciałem sprawdzić jak sobie poradziłeś i... przyznam że całkiem przyjemnie nagrywasz. Przede wszystkim widać że masz pojęcie o grze w którą grasz i często dajesz przydatne tipy, opowiadasz co nieco o fabule lub o ciekawostkach, o których normalnie grając się nie dowiemy. Za to duży plus, przyznam że to główne zalety materiałów które obejrzałem i które właściwie sprawiły że zostałem na nieco dłużej. Oczywiście równie ważny jest audio i głos prowadzącego, tutaj nie ma się do czego doczepić - dobrze Cię słychać i przyjemnie się Ciebie słucha. Przyznam że sporo nawijasz i praktycznie nie ma chwili, w której nie prowadzisz swojego monologu, ale nie jest to według mnie wada, bo jeśli ma się coś sensownego do powiedzenia to czemu nie, trzeba korzystać z każdej sekundy materiału ;]

Dobra, teraz pytania:
1. Nope, według mnie jest to pozytywna cecha serii - mówisz o przydatnych i ciekawych rzeczach dotyczących mechaniki, dzięki czemu sami zainteresowani grą mogą się podszkolić, a osoby które oglądają dla przyjemności będą słuchać z równym zainteresowaniem, bo takie rzeczy są zwyczajnie ciekawe. Poza tym (z tego co widziałem) grę i tak przechodzisz dosyć płynnie, więc nie ma problemu.

2. Jeśli tak uważasz to czemu nie? O niektórych grach ciężko cokolwiek powiedzieć, można pogadać trzy minuty o najważniejszych sprawach, ale nigdy nam z tego nie wyjdzie pełnoprawny odcinek. W innych odwrotnie - chciałoby się gadać godzinami jeszcze przed zaczęciem let's playa właściwego, bo po prostu chcemy jak najlepiej oddać klimat i powiedzieć o różnych sprawach. Kwestia gustu, ale nikomu nie przeszkadza jeden odcinek więcej (który zresztą można pominąć i zacząć oglądać od gry).

3. Według mnie nie, bo jeśli ktoś ogląda tę serię to wie, że diablo to stara gra, a takowe zazwyczaj nie obsługiwały większych rozdzielczości. Jest to jak najbardziej do przeżycia, a przy rozciągnięciu mogą się pojawić komplikacje i nienaturalny obraz.

4. Hm... też kwestia gustu i tego jak sobie zaplanujesz nagrywanie. W sumie tutaj nie mam wypracowanego zdania i sam czasami się zastanawiam jakbym coś takiego rozwiązał. Ale po raz kolejny - nikt się nie pogniewa jeśli jeden odcinek będzie miał 10 minut, a drugi 40 ;)

5. Wiadomo że w przypadku niektórych gier (np. Skyrim) wydłużyłoby to bardzo znacząco całe zagrajmy, dlatego jest to zależne od tego w co grasz. Tak czy inaczej uważam że zagrajmer powinien sobie zaplanować (jeśli zna grę, a Ty ją znasz) co chce pokazać i o czym opowiedzieć, tak żeby przechodzenie się zbytnio nie ciągnęło, ale też bez rushowania. Pokaż coś ciekawego, ale nie wszystko jeśli gra jest obszerna. W przypadku Diablo można pokazać (wg mnie) wszystkie smaczki i zakamarki, bo gra nie jest aż tak rozległa.

Mam nadzieję że się przyda, napisałem się troszkę, ale myślę że warto, bo po tych dwóch odcinkach stwierdzam że odwalasz całkiem niezłą robotę. Cóż, życzę powodzenia :)


RE: Diablo (17 odcinków) - procjon - 21-03-2013 20:07

Dzięki wielkie za obszerną opinię.

(19-03-2013 16:54 )Falc00n Wrote:  ...widać że masz pojęcie o grze w którą grasz i często dajesz przydatne tipy, opowiadasz co nieco o fabule lub o ciekawostkach, o których normalnie grając się nie dowiemy.
Mam wrażenie, że lepiej się ogląda kogoś, kto zna grę, niż kogoś, kto gra "na ślepo". Znajomość gry daje dodatkowy worek informacji, które można przedstawić widzom, a oni w większości tego właśnie oczekują. Tak myślę.
Właściwie nie wiem czego oczekuje się od przedstawiania gry "na ślepo", wiedząc, że zapewne można znaleźć także przedstawienie tej samej gry przez kogoś, kto ją dobrze zna. Może chodzi o to, że niektórzy zagrajmerzy świetnie okazują emocje i nie boją się tego robić. Takie emocje najlepiej się ujawniają, gdy gramy w coś po raz pierwszy. Widz, który grał już w prezentowaną grę i wie, kiedy następują krytyczne momenty, może oglądać sobie materiał, czekając na reakcje zagrajmera w tych konkretnych sytuacjach.
Ja chyba jednak wolę mówić o grze, o której mam w zapasie garść informacji.

(19-03-2013 16:54 )Falc00n Wrote:  ...ważny jest audio i głos prowadzącego, tutaj nie ma się do czego doczepić - dobrze Cię słychać i przyjemnie się Ciebie słucha.
Osobiście narzekam na swoje audio. Nie dlatego, że jakość jest bardzo zła, ale dlatego, że dawniej była zdecydowanie lepsza. Kwestia mojego porównania.
Dawniej nagrywałem na laptopie z zestawem słuchawkowym mało znanej firmy. Efekt był super - głośno, wyraźnie, bez zniekształceń, bez konieczności odszumiania.
Potem kupiłem nowy, dużo lepszy komp, zestaw słuchawkowy padł, kupiłem nowy zestaw i już nie dałem rady wrócić do poprzedniej jakości audio. Z głosem nagrywanym na nowym kompie zawsze mam większe lub mniejsze problemy. Próbowałem Xonar DX, Xonar DS, SB X-fi, także zestawy zewnętrzne typu SB Tactic Sigma. Zawsze muszę odszumiać i podgłaśniać lub pojawiają się inne problemy niezależnie od mikrofonu, który podłączę. W efekcie większość akcesoriów, które zakupiłem do poprawy jakości dźwięku, lądowały na allegro (ostatnio Siberia V/2).

Smutne to jest.

(19-03-2013 16:54 )Falc00n Wrote:  ...jeśli ktoś ogląda tę serię to wie, że diablo to stara gra, a takowe zazwyczaj nie obsługiwały większych rozdzielczości. Jest to jak najbardziej do przeżycia, a przy rozciągnięciu mogą się pojawić komplikacje i nienaturalny obraz.
Też wolę oryginalne proporcje gry. Zapytałem o to, bo co jakiś czas jakiś widz pyta "dlaczego nie rozciągnę obrazu, aby było lepiej", tak jakby niektórzy uważali proporcje 16:9 za coś, co nadaje lepszą jakość obrazu, chociaż sztuczne rozciąganie naprawdę tę jakość pogarsza.

(19-03-2013 16:54 )Falc00n Wrote:  4. ...nikt się nie pogniewa jeśli jeden odcinek będzie miał 10 minut, a drugi 40 ;)
Z jednej strony ładnie wygląda jeden etap (np. poziom podziemi) w jednym odcinku. Z drugiej strony ponoć lepszą oglądalność uzyskuje się przy materiałach "do, powiedzmy, 16 minut". Pytanie czy to nie jest często taka oglądalność "na siłę" - bo 16 minut łatwiej wytrwać niż 30 minut? Jeśli tak, to chyba wolę robić dłuższe odcinki, bo wtedy widać w analityce, czy sposób prezentowania gry wzbudza zainteresowanie na tyle, aby ktoś to oglądał do końca, a nie tylko po to, aby "dla zasady zaliczyć odcinek, bo mało zostało".

Jeszcze raz dzięki.