Kern3l

Posts: 589
Joined: Mar 2011
{socialsites}
|
RE: Kompendium nagrywania "Zagrajmy"
Nagrywanie
Tuż przed nagrywaniem i podczas.
Ogólne
- Nagrywanie ze stoperem vs. nagrywanie sesjami
Przez limit 15min. oraz narzucone niekoniecznie dobre schematy ("na początku i końcu absolutnie każdego filmu i parta muszę się odpowiednio witać i żegnać") wielu prowadzących nagrywa ze stoperami - by wiedzieć, kiedy mija owe 15min. Ma to praktycznie same wady w stosunku do nagrywania sesjami. Jakie? Musisz za każdym razem włączyć stoper (proszę, jeśli musisz to robić - nie informuj o tym widzów na początku filmu...).
Czasem też używanie stopera jest powiązane z małą powierzchnią na dysku na nagranie - ten problem trzeba jak najszybciej wyeliminować, zapewnić sobie dysk, mogący pomieścić tyle materiału, by nie było potrzeby odmierzania czasu.
- Miejsce na dysku
Jedną z koniecznych rzeczy do swobodnego nagrywania jest wyczucie, ile materiału jest w stanie udźwignąć Twój dysk. Należy to wyliczyć - zobaczyć, ile minut przeciętnie jest w każdym 4GB parcie - w przypadku Frapsa, w innym przypadku należy podzielić ilość zajmowanego miejsca przez ilość minut w materiale. Dzięki temu wiesz, ile godzin jesteś w stanie zmieścić - potem wystarczy sprawdzić, ile jeszcze jest wolnego, by szybko obliczyć ile czasu możesz nagrywać.
Głos
- Clean Up!
Przed nagrywaniem należy przeczyścić gardło, np. przepłukując je. Próby jego przeczyszczenia już podczas nagrywania brzmią strasznie. Tak samo zwróć uwagę, by nie spożywać w czasie nagrywania czegokolwiek, co ponownie zmusi do wyczyszczenia gardła. Gdy koniecznie chcesz coś takiego zjeść/wypić - lepiej zrobić przerwę na jedzenie/picie i ponownie przeczyścić przed kontynuacją.
- Rozgrzewka
Rozruszanie mięśni szczęki i nie tylko. Niektórzy praktykują rozgrzewkę niemą - której lepiej nie pokazywać innym (przez wzgląd na stopień zaawansowania tworzonych min), ja polecam dwa inne sposoby. Pierwszy - po prostu pogadać sobie przed nagrywaniem, czy to z kimś (średnio skuteczne), czy do siebie, czy nawet przeczytać fragment powieści, szczególnie z żywymi dialogami. Drugi - językołamacze (np. "przed użyciem należy ..."), starać się jak najszybciej, ale nie za szybko. Jak zaczynasz się mylić - lekko zwolnij do momentu 100% poprawności i wtedy powoli przyśpieszaj.
- "yyy"
Ciągłe wstawki tego typu bardzo męczą słuchaczy. Tutaj ważna jest dyscyplina i praktyka. Wiedz, że moment ciszy jest o wiele lepszy, niż "yyy...". Jeśli coś odwróciło Twoją uwagę lub nie możesz znaleźć słowa - nie zatykaj byle czym.
Pomaga uświadomienie sobie, że to nie jest rozmowa - nikt Ci się nie wetnie w zdanie. Nie dotyczy oczywiście nagrywania grupowego - przy nim pomaga poniższe.
Jeśli często nie możesz znaleźć słowa - ułóż zdanie w głowie zanim zaczniesz mówić. Konkretniej - sprawdź w głowie, czy masz "gotowe" wszystkie słowa, jakie są Ci potrzebne. Praktyka uczyni, że z czasem będziesz mógł coraz to większym ciągiem nawijać (przy okazji coraz szybciej sprawdzać na bieżąco dalszy tekst w głowie).
- Emocje
- Przekleństwa
Rażące nadużywanie świadczy o niskim poziomie kultury. Po prostu.
Generalnie przeklinania powinna toczyć się zasada kontrastu - w grach, gdzie klimat w ogóle nie pasuje do przekleństw bądź są skierowane dla młodszych (PEGI Twoim przyjacielem), powinno się ograniczać "plugawe słownictwo". Z kolei w grach, gdzie sami bohaterowie sypią przekleństwami, kwieciste słownictwo komentatora nie będzie kontrastowało. Tak, tak - z drugiej strony przesadna grzeczność w takich grach będzie kontrastowała, lecz kontrast w tą stronę nie jest tak rażący - odpowiednio zrobiony może być wręcz zabawny i stać się główną zaletą serii.
Gra
- Poziomy audio
- Głos z grą
- Głos oddzielnie
- Pierwsze nagranie
- Testowanie wydajności
- Tutoriale
- "Na ślepo" - czy warto?
Nagrywanie "na ślepo" jest świetne - tylko nie każda gra się do tego nadaje. Testując początek gry i tutoriale możesz już wyrobić sobie całkiem wiarygodną opinię, czy będzie się gra nadawała. Co o tym decyduje?
- Intuicyjność
Wiesz, gdzie iść, co naciskać, szybko rozpracowujesz kolejne tajniki gry - widać, że umiesz grać w takie gry. Nie ma nic gorszego, niż patrzenie jak ktoś błądzi, bądź zupełnie źle gra (np. w strategiach, szczególnie ekonomicznych, gdzie trzeba dużo wiedzy).
- Klawiszologia
Bardzo ważne jest zaznajomienie się ze sterowaniem przed zaczęciem nagrywania. Ideałem jest nie wchodzenie do opcji podczas nagrywania w ogóle. Jeśli musisz - wytnij/przyśpiesz to. Czasem nie da się uniknąć zabawy z klawiszami, szczególnie jak np. w środku gry po raz pierwszy pojawia się pojazd, a gra nie jest na tyle user-friendly, by wyświetlić klawiszologię na ekranie.
- Poziomy audio
- Kolejne nagranie
- Poziom wyjścia audio
Sprawdź, czy masz dobrze ustawioną głośność w słuchawkach (głośniki się nie nadają do nagrywania). Techniki są różne - możesz albo zapamiętać ustawienia (na ile % masz ustawione w Windowsie, ustawiając na max same urządzenia), czy odsave'ować fragment gry, w którym jest głośno. Zwróć uwagę, że najczęściej zbyt cicho jest lepsze, niż zbyt głośno - lepiej gorzej słyszeć wrogów (nie dotyczy wszystkich gier), niż przestawać momentami sam siebie słyszeć.
- Przed każdą sesją
<object type="text/html" data="http://bit.ly/ofoRM0" width="100%" height="125px"></object>
(This post was last modified: 08-11-2011 04:18 by Kern3l.)
|
|