Wszystko, co chcielibyście wiedzieć, a lepiej po raz n-ty nie pytać
Wprowadzenie
To kompendium ma charakter konstruktywny - przedstawia kolejne etapy tworzenia "Zagrajmy", pokazując jakie techniki warto/można zastosować przy produkcji. Nie nakazuje konkretnych działań, czy metod. Z kolei jeśli chcecie wiedzieć, czego nie należy robić, zajrzyjcie do spisu "grzechów".
Współtworzenie Kompendium
Liczę na Waszą pomoc - szczególnie z rzeczami, które mnie nie dotyczą (jak np. inne oprogramowanie). W niektórych punktach bardzo pomocne byłyby wizualne tutoriale. Wszystko będę ja redagował, aby było w miarę homogenicznie. Każdy, kto się przyczyni do rozwinięcia owego artykułu, będzie zaznaczony poniżej, na liście współautorów (z podaniem wkładu).
Uwaga:Poniższe Kompendium nie zawiera rozwiązań wszystkich możliwych przypadków, a także nie jest prawdą objawioną - jak zwykle, używanie głowy jest jak najbardziej wskazane ;]
Edit2@24.06.11r. - (późniejsze) Nagrywanie>Sprzęt>Audio>Warte uwagi *; Poziom 6 i 7; Odnośnik do testów; Reformacje w Nagrywanie>Audio
Edit@28-29.06.11r. - Dalszy rozwój.
Edit@1.07.11r. - Dodanie wkładu Czokobo i CTSG.
Edit@3-4.07.11r. - Broadcast test 2; Dynamiczny vs. pojemnościowy; trochę więcej zalążków; rozwijanie Przygotowania>Sprzęt>Audio i nie tylko; zabawa spoilerami (wymaga normalizacji).
Edit@7.07.11r. - CSS; Spis treści.
Edit@8.07.11r. - powoli szatkuję i przenoszę działy do postów.
Gratuluje świetnie rozpoczętego artykułu!
Teraz wystarczy pouzupełniać niektóre fragmenty
np. do Edycja --> oprogramowanie ---> audio ---> odszumianie
program GoldWave, dzięki jednemu przyciskowi można usunąć dręczące nas szumy....
Jeżeli w taki sposób można wspomóc rozwój kompendium, chciałbym się w to włączyć
(This post was last modified: 24-06-2011 09:06 by punio7.)
Co do nagrywania gier - wszystko zależy, co nagrywamy. Sporo emulatorów gier ma wbudowaną opcję nagrywania, która zazwyczaj działa dosyć szybko (np. VisualBoyAdvance, NEStopia). Wtedy wystarczy dogrywać komentarz w Audacity i łączyć to w jedną całość.
Również niektóre gry mają takową możliwość - po co więc nadużywać procesor dodatkowym programem, gdy można zrobić to w grze? =P
24-06-2011 09:53
appareil Posts: 1.160
Joined: Dec 2010
{socialsites}
Quote:Sporo emulatorów gier ma wbudowaną opcję nagrywania, która zazwyczaj działa dosyć szybko (np. VisualBoyAdvance, NEStopia).
Warto zauważyć, że emulatory nie nagrywają lagów. Gra może nam się ciąć niemiłosiernie, a filmik z emulatora będzie idealnie płynny. Ma to niebagatelne znaczenie, gdy nagrywamy komentarz oddzielnie, gdyż po prostu nie da się łatwo i przyjemnie tego zsynchronizować. Trzeba ciąć każdą kwestię i ustawiać ją we właściwym miejscu, a i to nie zawsze pomoże.
Also, nagrywanie dźwięku osobno - używam Sound Forge, ma świetny wewnętrzny plugin oszumiania, ponadto jest wygodny z użytku (interfejs a la Vegas, powiększanie rolką, przesuwanie z controlem i shiftem etc.).
(This post was last modified: 24-06-2011 10:52 by appareil.)
Heh, dzięki ;] Teraz trzeba od czasu do czasu coś rozwinąć i będzie ładne kompendium.
(24-06-2011 09:53 )Shinji-kun Wrote: Co do nagrywania gier - wszystko zależy, co nagrywamy. Sporo emulatorów gier ma wbudowaną opcję nagrywania, która zazwyczaj działa dosyć szybko (np. VisualBoyAdvance, NEStopia). Wtedy wystarczy dogrywać komentarz w Audacity i łączyć to w jedną całość.
Również niektóre gry mają takową możliwość - po co więc nadużywać procesor dodatkowym programem, gdy można zrobić to w grze? =P
(24-06-2011 10:50 )apparatus Wrote:
Quote:Sporo emulatorów gier ma wbudowaną opcję nagrywania, która zazwyczaj działa dosyć szybko (np. VisualBoyAdvance, NEStopia).
Warto zauważyć, że emulatory nie nagrywają lagów. Gra może nam się ciąć niemiłosiernie, a filmik z emulatora będzie idealnie płynny. Ma to niebagatelne znaczenie, gdy nagrywamy komentarz oddzielnie, gdyż po prostu nie da się łatwo i przyjemnie tego zsynchronizować. Trzeba ciąć każdą kwestię i ustawiać ją we właściwym miejscu, a i to nie zawsze pomoże.
Dodam połączone dwie powyższe, z czego wyniknie, że jest taka opcja i działać może szybko, tylko trzeba bardzo dobrze przetestować, by nie obudzić się z desynchem po godzinie nagrywania.
(24-06-2011 08:40 )BaToNxPL Wrote: Teraz wystarczy pouzupełniać niektóre fragmenty
np. do Edycja --> oprogramowanie ---> audio ---> odszumianie
program GoldWave, dzięki jednemu przyciskowi można usunąć dręczące nas szumy....
Jeżeli w taki sposób można wspomóc rozwój kompendium, chciałbym się w to włączyć
(24-06-2011 10:50 )apparatus Wrote: Also, nagrywanie dźwięku osobno - używam Sound Forge, ma świetny wewnętrzny plugin oszumiania, ponadto jest wygodny z użytku (interfejs a la Vegas, powiększanie rolką, przesuwanie z controlem i shiftem etc.).
Nagrywanie dodam po własnym przetestowaniu obciążenia, a odszumianie - zrobię najpierw test porównawczy, ten sam sampel odszumię różnymi programami i wtedy wrzucę. Dobrze, jeśli jeszcze kilka sensownych propozycji się zbierze ;] Od siebie dodaję Adobe Audition - zarówno odszumianie progresywne, jak i zwykłe, a także Adobe Soundbooth.
W sumie też myślałem nad napisaniem podobnego tematu, tylko że w im umieściłbym wszystkie posty z pomocy traktujące o konfigurowaniu frapsa i nagrywaniu dźwięku- żeby techniczne sprawy też były ładnie w jednym miejscu pokazane. W sumie tutaj można gdzieś wydziergać na to miejsce. Póki co przypinam.
(24-06-2011 13:30 )punio7 Wrote: W sumie też myślałem nad napisaniem podobnego tematu, tylko że w im umieściłbym wszystkie posty z pomocy traktujące o konfigurowaniu frapsa i nagrywaniu dźwięku- żeby techniczne sprawy też były ładnie w jednym miejscu pokazane. W sumie tutaj można gdzieś wydziergać na to miejsce. Póki co przypinam.
Dzięki ponownie za przypięcie! ;]
Właśnie chciałbym tutaj umieścić wszelkie tekstowe tutoriale i/lub linki do filmów z tutorialami. Rzecz w tym, że bardzo by się temat rozrósł, ale to bardzo. Gdybym mógł używać HTML+CSS'a, bądź pola [hidden]/[spoiler ] - można by w taki sposób napisać, by ukryć pewne rzeczy.
Od biedy mogę tutaj w kolejnych postach umieszczać takie pojedyncze tutoriale i odnosić do nich z posta pierwszego. To wcale niegłupi pomysł, tylko bardzo trzeba skakać, by całość przeczytać.
EDIT ----
Chyba podzielę "Nagrywanie" na: "Przygotowania" i "Nagrywanie".
Quote:Sporo emulatorów gier ma wbudowaną opcję nagrywania, która zazwyczaj działa dosyć szybko (np. VisualBoyAdvance, NEStopia).
Warto zauważyć, że emulatory nie nagrywają lagów. Gra może nam się ciąć niemiłosiernie, a filmik z emulatora będzie idealnie płynny.
Z drugiej strony, jest to dobra opcja dla kogoś, kto nagrywa komentarz po nagraniu wideo. Nawet na bardzo słabych komputerach można wyciągnąć te 50 FPS z gier na PS2. Oczywiście pozostaje kwestia cierpliwości PODCZAS nagrywania, bo trochę wolno będzie to szło. =P
Quote:Sporo emulatorów gier ma wbudowaną opcję nagrywania, która zazwyczaj działa dosyć szybko (np. VisualBoyAdvance, NEStopia).
Warto zauważyć, że emulatory nie nagrywają lagów. Gra może nam się ciąć niemiłosiernie, a filmik z emulatora będzie idealnie płynny.
Z drugiej strony, jest to dobra opcja dla kogoś, kto nagrywa komentarz po nagraniu wideo. Nawet na bardzo słabych komputerach można wyciągnąć te 50 FPS z gier na PS2. Oczywiście pozostaje kwestia cierpliwości PODCZAS nagrywania, bo trochę wolno będzie to szło. =P
Rozumiem, dograć specjalne kwestie po właściwym nagrywaniu, ale cały komentarz? Ktoś tak robi? Jeśli to jest na poważnie, to chętnie widziałbym oddzielny topic omawiający tą sprawę.
Test obu rodzajów szumu (nie jest tutaj umieszczany - używany do noise print oraz ogólnego opisu)
Włączasz nagrywanie, za kilka sekund włączasz grę z wymagającą (dla Twojej karty graficznej) grafiką 3D, następnie przechodzisz do takiego momentu, by karta graficzna zaczęła się męczyć - czekasz kilka sekund, po czym minimalizujesz grę i za kilka kolejnych sekund wyłączasz nagrywanie.
Test jakości dźwięku przy różnych ustawieniach
Włączasz nagrywanie, mówisz jaki to mic i w każdej z kilku standardowych pozycji dla Twojego mikrofonu (jakie tylko przyjdą Ci do głowy) mówisz kolejno: co to za pozycja (jak daleko od ust itp.) oraz kilka dźwięków o dużym natężeniu ruchu powietrza (jak wybuchowe głoski - "pe", "be")
W razie niejasności - należy przejrzeć obecne testy.
Razer Banshee (hs) brzmi jeszcze bardziej puszkowato niż Logitech ClearChat Pro USB (hs).
Zalman MIC-1 może na taką cenę ma świetną jakość, ale zdecydowanie wymięka już przy Creative HS-800 (hs). Poza jakością dźwięku, problemy z tym pierwszym są takie, że ciężko go dobrze ustawić - ma małą czułość i musi być blisko ust, a jednocześnie jest podatny na wydmuchiwane powietrze (szczególnie przy wybuchowych głoskach: "p", "b", itd.). Możesz zabawić się w McGyver'a i zrobić sam stojak + pop filtr, ale i tak jakość jest mierna. Do gry lub gadania na skype wystarczająca, ale do produkcji czegoś poważniejszego - nie.