Post Reply 
Kompendium Zagrajmera
Author Message
Kern3l Offline
*

Posts: 589
Joined: Mar 2011 {socialsites}


Post: #1
Information Kompendium Zagrajmera

Kompendium Zagrajmera


Wszystko, co chcielibyście wiedzieć, a lepiej po raz n-ty nie pytać


Wprowadzenie


To kompendium ma charakter konstruktywny - przedstawia kolejne etapy tworzenia "Zagrajmy", pokazując jakie techniki warto/można zastosować przy produkcji. Nie nakazuje konkretnych działań, czy metod. Z kolei jeśli chcecie wiedzieć, czego nie należy robić, zajrzyjcie do spisu "grzechów".

Współtworzenie Kompendium


Liczę na Waszą pomoc - szczególnie z rzeczami, które mnie nie dotyczą (jak np. inne oprogramowanie). W niektórych punktach bardzo pomocne byłyby wizualne tutoriale. Wszystko będę ja redagował, aby było w miarę homogenicznie. Każdy, kto się przyczyni do rozwinięcia owego artykułu, będzie zaznaczony poniżej, na liście współautorów (z podaniem wkładu).


Uwaga: Poniższe Kompendium nie zawiera rozwiązań wszystkich możliwych przypadków, a także nie jest prawdą objawioną - jak zwykle, używanie głowy jest jak najbardziej wskazane ;]



Spis treści

  • Przygotowania
    • Sprzęt
      [spoiler]
      • Jednostka centralna
        • Wydajność
          • Grafika
          • Audio
        • ATI vs. NVIDIA
      • Audio
        • Headset vs. oddzielny mic + słuchawki
        • USB vs. wejście karty dźwiękowej
        • Dynamiczny vs. pojemnościowy
        • Niepożądane dźwięki
          • Wybuchowe głoski
            • Pop filtr
            • Mowa niebezpośrednia
          • Wibracje mikrofonu
            • Źródło
            • Usuwanie problemu
          • Zwykłe dźwięki otoczenia
          • Przebijająca się gra
            • Głośniki/headsety z otwartą muszlą
            • Headsety
            • Słuchawki zamknięte i oddzielny mikrofon
            • Słuchawki douszne
        • Headsety
          • Warte uwagi
            • Creative HS-800
            • Creative HS-1000
          • Ustawienie mikrofonu
        • Oddzielne mikrofony
          • Warte uwagi
            • Low-end
              • Logitech USB Desktop Microphone
            • Mid-end
              • MXL 990
              • Samson G-Track
            • Hi-end
              • Rode Podcaster
          • Ustawienie mikrofonu
            • Statywy
      [/spoiler]
    • Oprogramowanie
      [spoiler]
      • System
        • Windows XP vs. Windows Vista i 7
      • Nagrywanie gry
        • W emulatorze/grze vs. zewnętrzny program
        • Uniwersalne ustawienia
          • Framerate (FPS)
          • Full-size vs. Half-size
        • Fraps
        • Camtasia
        • HyperCam
        • WeGame
        • GameCam
      • Nagrywanie głosu
        • Głos z grą vs. głos nagrywany oddzielnie
        • Głos z grą
          • Fraps
          • Camtasia
        • Głos oddzielnie
          • Audacity
          • Adobe Soundbooth
          • Sound Forge Pro
      [/spoiler]
  • Nagrywanie
    • Ogólne
      [spoiler]
      • Nagrywanie ze stoperem vs. nagrywanie sesjami
      • Miejsce na dysku
      [/spoiler]
    • Głos
      [spoiler]
      • Clean Up!
      • Rozgrzewka
      • "yyy"
      • Emocje
      • Przekleństwa
      [/spoiler]
    • Gra
      [spoiler]
      • Poziomy audio
        • Głos z grą
        • Głos oddzielnie
      • Pierwsze nagranie
        • Testowanie wydajności
        • Tutoriale
        • "Na ślepo" - czy warto?
          • Intuicyjność
        • Klawiszologia
        • Poziomy audio
      • Kolejne nagranie
        • Poziom wyjścia audio
      • Przed każdą sesją
      [/spoiler]

  • Edycja
    • Oprogramowanie
      [spoiler]
      • Video
      • Audio
      • Skomplikowane efekty
      [/spoiler]
    • Audio
      [spoiler]
      • Odszumianie głosu
        • Źródło szumu
          • Zakłócenia wewnątrz komputera (szum nieregularny)
            • Wykrywanie
            • Usuwanie
              • Rozwiązanie perfekcyjne
              • Rozwiązanie dobre
              • Rozwiązanie dostateczne
          • Szum mikrofonu (szum regularny)
            • Wykrywanie
            • Usuwanie
        • Użycie w programach
          • Audacity
          • Adobe Audition
          • Adobe Soundbooth
          • Gold Wave
          • Sound Forge
      • Broadcast
        • Porównanie
        • Użycie w programach
          • Adobe Audition

      • Normalizacja
        • Głos
        • Gra
      • Delikatny reverb (pogłos)
      • Auto Duck
        • Dopasowywanie ustawień
        • W programach
          • Audacity
      [/spoiler]
    • Video
      [spoiler]
      • Usuwanie nudnych momentów
        • Wycinanie
        • Przyspieszanie
          • "Na chama"
          • Podmiana audio
          • Audio w zwykłym tempie
      • Dzielenie na odcinki
        • Długość odcinków
          • Podział przy misjach
          • Algorytm podziału binarnego
        • Moment podziału
          • Nie mówisz w tym momencie
          • W grze nie ma ważnych wydarzeń/dialogów
          • W grze jest moment przyhamowania akcji
      • Intro i outro
        • Intro
          • Częstotliwość pojawiania się
            • Co odcinek
            • Co sesję nagraniową
          • Powtarzalne
          • Niepowtarzalne
        • Outro
          • Powtarzalne
          • Niepowtarzalne
      • Eksport (renderowanie)
      [/spoiler]
  • YouTube
    • Upload
      • Normalna wysyłarka vs. Javowa
      • Kiedy wysyłać?
    • Limit 15min
      • Zdejmowanie
      • Ponowne nakładanie
    • Roszczenia
      • Podstawy prawne naszej działalności
      • Usuwanie bezpodstawnych roszczeń
  • Dodatek
    • Wnioski
    • Wymówki



Lista współtwórców

  • Kern3l (redaktor naczelny ;>)
  • CTSG (Edycja>Audio>{Broadcast, Normalizacja}; sample testowe Samsona)
  • punio7 (podpięcie tematu; sugestie dot. rozwoju)
  • kaszubiak (podpięcie w dziale "Wasze Kanały" + przekierowanie z "Dyskusja")
  • apparatus (Nagrywanie w emulatorach - wady; {Głos osobno, odszumianie} -> Sound Forge)
  • BaToNxPL (Odszumianie -> Gold Wave)
  • Shinji-kun (Nagrywanie w emulatorach - zalety)
  • Czokobo (pojedyncza korekta)


Edyty

  • Edit@24.06.11r. - Zalążek.
  • Edit2@24.06.11r. - (późniejsze) Nagrywanie>Sprzęt>Audio>Warte uwagi *; Poziom 6 i 7; Odnośnik do testów; Reformacje w Nagrywanie>Audio
  • Edit@28-29.06.11r. - Dalszy rozwój.
  • Edit@1.07.11r. - Dodanie wkładu Czokobo i CTSG.
  • Edit@3-4.07.11r. - Broadcast test 2; Dynamiczny vs. pojemnościowy; trochę więcej zalążków; rozwijanie Przygotowania>Sprzęt>Audio i nie tylko; zabawa spoilerami (wymaga normalizacji).
  • Edit@7.07.11r. - CSS; Spis treści.
  • Edit@8.07.11r. - powoli szatkuję i przenoszę działy do postów.
  • Edit@8.11.11r. - Poprawki CSS, wydzielenie działu "Dodatki", przemianowanie tematu 'Kompendium nagrywania "Zagrajmy"' -> 'Kompendium Zagrajmera'



<object type="text/html" data="http://bit.ly/ofoRM0" width="100%" height="125px"></object>
(This post was last modified: 08-11-2011 04:15 by Kern3l.)
24-06-2011 02:55
Visit this user's website Find all posts by this user Quote this message in a reply
BaToNxPL Offline
*

Posts: 21
Joined: Apr 2011 {socialsites}


Post: #2
RE: Kompendium nagrywania "Zagrajmy"
Gratuluje świetnie rozpoczętego artykułu!
Teraz wystarczy pouzupełniać niektóre fragmenty
np. do Edycja --> oprogramowanie ---> audio ---> odszumianie
program GoldWave, dzięki jednemu przyciskowi można usunąć dręczące nas szumy....

Jeżeli w taki sposób można wspomóc rozwój kompendium, chciałbym się w to włączyć
(This post was last modified: 24-06-2011 09:06 by punio7.)
24-06-2011 08:40
Find all posts by this user Quote this message in a reply
Shinji-kun Offline
*

Posts: 69
Joined: Apr 2011 {socialsites}


Post: #3
RE: Kompendium nagrywania "Zagrajmy"
Co do nagrywania gier - wszystko zależy, co nagrywamy. Sporo emulatorów gier ma wbudowaną opcję nagrywania, która zazwyczaj działa dosyć szybko (np. VisualBoyAdvance, NEStopia). Wtedy wystarczy dogrywać komentarz w Audacity i łączyć to w jedną całość.
Również niektóre gry mają takową możliwość - po co więc nadużywać procesor dodatkowym programem, gdy można zrobić to w grze? =P
24-06-2011 09:53
Visit this user's website Find all posts by this user Quote this message in a reply
appareil Offline
*

Posts: 1.160
Joined: Dec 2010 {socialsites}


Post: #4
RE: Kompendium nagrywania "Zagrajmy"
Quote:Sporo emulatorów gier ma wbudowaną opcję nagrywania, która zazwyczaj działa dosyć szybko (np. VisualBoyAdvance, NEStopia).
Warto zauważyć, że emulatory nie nagrywają lagów. Gra może nam się ciąć niemiłosiernie, a filmik z emulatora będzie idealnie płynny. Ma to niebagatelne znaczenie, gdy nagrywamy komentarz oddzielnie, gdyż po prostu nie da się łatwo i przyjemnie tego zsynchronizować. Trzeba ciąć każdą kwestię i ustawiać ją we właściwym miejscu, a i to nie zawsze pomoże.

Also, nagrywanie dźwięku osobno - używam Sound Forge, ma świetny wewnętrzny plugin oszumiania, ponadto jest wygodny z użytku (interfejs a la Vegas, powiększanie rolką, przesuwanie z controlem i shiftem etc.).
(This post was last modified: 24-06-2011 10:52 by appareil.)
24-06-2011 10:50
Find all posts by this user Quote this message in a reply
Kern3l Offline
*

Posts: 589
Joined: Mar 2011 {socialsites}


Post: #5
RE: Kompendium nagrywania "Zagrajmy"
(24-06-2011 08:40 )BaToNxPL Wrote:  Gratuluje świetnie rozpoczętego artykułu!

Heh, dzięki ;] Teraz trzeba od czasu do czasu coś rozwinąć i będzie ładne kompendium.

(24-06-2011 09:53 )Shinji-kun Wrote:  Co do nagrywania gier - wszystko zależy, co nagrywamy. Sporo emulatorów gier ma wbudowaną opcję nagrywania, która zazwyczaj działa dosyć szybko (np. VisualBoyAdvance, NEStopia). Wtedy wystarczy dogrywać komentarz w Audacity i łączyć to w jedną całość.
Również niektóre gry mają takową możliwość - po co więc nadużywać procesor dodatkowym programem, gdy można zrobić to w grze? =P

(24-06-2011 10:50 )apparatus Wrote:  
Quote:Sporo emulatorów gier ma wbudowaną opcję nagrywania, która zazwyczaj działa dosyć szybko (np. VisualBoyAdvance, NEStopia).
Warto zauważyć, że emulatory nie nagrywają lagów. Gra może nam się ciąć niemiłosiernie, a filmik z emulatora będzie idealnie płynny. Ma to niebagatelne znaczenie, gdy nagrywamy komentarz oddzielnie, gdyż po prostu nie da się łatwo i przyjemnie tego zsynchronizować. Trzeba ciąć każdą kwestię i ustawiać ją we właściwym miejscu, a i to nie zawsze pomoże.

Dodam połączone dwie powyższe, z czego wyniknie, że jest taka opcja i działać może szybko, tylko trzeba bardzo dobrze przetestować, by nie obudzić się z desynchem po godzinie nagrywania.


(24-06-2011 08:40 )BaToNxPL Wrote:  Teraz wystarczy pouzupełniać niektóre fragmenty
np. do Edycja --> oprogramowanie ---> audio ---> odszumianie
program GoldWave, dzięki jednemu przyciskowi można usunąć dręczące nas szumy....

Jeżeli w taki sposób można wspomóc rozwój kompendium, chciałbym się w to włączyć

(24-06-2011 10:50 )apparatus Wrote:  Also, nagrywanie dźwięku osobno - używam Sound Forge, ma świetny wewnętrzny plugin oszumiania, ponadto jest wygodny z użytku (interfejs a la Vegas, powiększanie rolką, przesuwanie z controlem i shiftem etc.).

Nagrywanie dodam po własnym przetestowaniu obciążenia, a odszumianie - zrobię najpierw test porównawczy, ten sam sampel odszumię różnymi programami i wtedy wrzucę. Dobrze, jeśli jeszcze kilka sensownych propozycji się zbierze ;] Od siebie dodaję Adobe Audition - zarówno odszumianie progresywne, jak i zwykłe, a także Adobe Soundbooth.

<object type="text/html" data="http://bit.ly/ofoRM0" width="100%" height="125px"></object>
24-06-2011 13:25
Visit this user's website Find all posts by this user Quote this message in a reply
punio7 Offline
*

Posts: 1.019
Joined: Jan 2011 {socialsites}


Post: #6
RE: Kompendium nagrywania "Zagrajmy"
W sumie też myślałem nad napisaniem podobnego tematu, tylko że w im umieściłbym wszystkie posty z pomocy traktujące o konfigurowaniu frapsa i nagrywaniu dźwięku- żeby techniczne sprawy też były ładnie w jednym miejscu pokazane. W sumie tutaj można gdzieś wydziergać na to miejsce. Póki co przypinam.

[Image: 88440151.gif]
24-06-2011 13:30
Visit this user's website Find all posts by this user Quote this message in a reply
Kern3l Offline
*

Posts: 589
Joined: Mar 2011 {socialsites}


Post: #7
RE: Kompendium nagrywania "Zagrajmy"
(24-06-2011 13:30 )punio7 Wrote:  W sumie też myślałem nad napisaniem podobnego tematu, tylko że w im umieściłbym wszystkie posty z pomocy traktujące o konfigurowaniu frapsa i nagrywaniu dźwięku- żeby techniczne sprawy też były ładnie w jednym miejscu pokazane. W sumie tutaj można gdzieś wydziergać na to miejsce. Póki co przypinam.

Dzięki ponownie za przypięcie! ;]

Właśnie chciałbym tutaj umieścić wszelkie tekstowe tutoriale i/lub linki do filmów z tutorialami. Rzecz w tym, że bardzo by się temat rozrósł, ale to bardzo. Gdybym mógł używać HTML+CSS'a, bądź pola [hidden]/[spoiler ] - można by w taki sposób napisać, by ukryć pewne rzeczy.

Od biedy mogę tutaj w kolejnych postach umieszczać takie pojedyncze tutoriale i odnosić do nich z posta pierwszego. To wcale niegłupi pomysł, tylko bardzo trzeba skakać, by całość przeczytać.


EDIT ----

Chyba podzielę "Nagrywanie" na: "Przygotowania" i "Nagrywanie".

EDIT 2 ---
[spoiler]Heh, znalazłem ;>[/spoiler]

<object type="text/html" data="http://bit.ly/ofoRM0" width="100%" height="125px"></object>
(This post was last modified: 24-06-2011 19:42 by Kern3l.)
24-06-2011 13:51
Visit this user's website Find all posts by this user Quote this message in a reply
Shinji-kun Offline
*

Posts: 69
Joined: Apr 2011 {socialsites}


Post: #8
RE: Kompendium nagrywania "Zagrajmy"
(24-06-2011 10:50 )apparatus Wrote:  
Quote:Sporo emulatorów gier ma wbudowaną opcję nagrywania, która zazwyczaj działa dosyć szybko (np. VisualBoyAdvance, NEStopia).
Warto zauważyć, że emulatory nie nagrywają lagów. Gra może nam się ciąć niemiłosiernie, a filmik z emulatora będzie idealnie płynny.
Z drugiej strony, jest to dobra opcja dla kogoś, kto nagrywa komentarz po nagraniu wideo. Nawet na bardzo słabych komputerach można wyciągnąć te 50 FPS z gier na PS2. Oczywiście pozostaje kwestia cierpliwości PODCZAS nagrywania, bo trochę wolno będzie to szło. =P
24-06-2011 17:39
Visit this user's website Find all posts by this user Quote this message in a reply
Kern3l Offline
*

Posts: 589
Joined: Mar 2011 {socialsites}


Post: #9
RE: Kompendium nagrywania "Zagrajmy"
(24-06-2011 17:39 )Shinji-kun Wrote:  
(24-06-2011 10:50 )apparatus Wrote:  
Quote:Sporo emulatorów gier ma wbudowaną opcję nagrywania, która zazwyczaj działa dosyć szybko (np. VisualBoyAdvance, NEStopia).
Warto zauważyć, że emulatory nie nagrywają lagów. Gra może nam się ciąć niemiłosiernie, a filmik z emulatora będzie idealnie płynny.
Z drugiej strony, jest to dobra opcja dla kogoś, kto nagrywa komentarz po nagraniu wideo. Nawet na bardzo słabych komputerach można wyciągnąć te 50 FPS z gier na PS2. Oczywiście pozostaje kwestia cierpliwości PODCZAS nagrywania, bo trochę wolno będzie to szło. =P

Rozumiem, dograć specjalne kwestie po właściwym nagrywaniu, ale cały komentarz? Ktoś tak robi? Jeśli to jest na poważnie, to chętnie widziałbym oddzielny topic omawiający tą sprawę.

<object type="text/html" data="http://bit.ly/ofoRM0" width="100%" height="125px"></object>
24-06-2011 18:23
Visit this user's website Find all posts by this user Quote this message in a reply
Kern3l Offline
*

Posts: 589
Joined: Mar 2011 {socialsites}


Post: #10
RE: Kompendium nagrywania "Zagrajmy"

Porównanie jakości nagrań mikrofonów



Mikrofony podawane w kolejności występowania w materiale (w przypadku porównania kilku)
(hs) == headset


Testy porównawcze


Mikrofony: Rode Podcaster, Samson Go Mic, Logitech ClearChat Pro USB (hs), Blue Yeti, Blue Snowball
[spoiler="Test@Soundcloud"]
USB mic comparison by jiscdigitalmedia
[/spoiler]
Źródło: JISC Digital Media > USB Microphone Guide


Mikrofony: Rode VideoMic, Blue Snowball, MXL 990, Heil PR-40
[spoiler='Test@YouTube']

[/spoiler]
Źródło: j.w.


Mikrofony: Blue Snowball, Rode Podcaster
[spoiler='Test@YouTube']

[/spoiler]
Źródło: j.w.



Testy pojedyncze


Zwykłe


Mikrofon: Samson G-Track
Test: Źródło: CTSG

Mikrofon: Rode Podcaster
Test: Źródło: Kern3l


La Formula

Formula


  1. Test obu rodzajów szumu (nie jest tutaj umieszczany - używany do noise print oraz ogólnego opisu)
    Włączasz nagrywanie, za kilka sekund włączasz grę z wymagającą (dla Twojej karty graficznej) grafiką 3D, następnie przechodzisz do takiego momentu, by karta graficzna zaczęła się męczyć - czekasz kilka sekund, po czym minimalizujesz grę i za kilka kolejnych sekund wyłączasz nagrywanie.
  2. Test jakości dźwięku przy różnych ustawieniach
    Włączasz nagrywanie, mówisz jaki to mic i w każdej z kilku standardowych pozycji dla Twojego mikrofonu (jakie tylko przyjdą Ci do głowy) mówisz kolejno: co to za pozycja (jak daleko od ust itp.) oraz kilka dźwięków o dużym natężeniu ruchu powietrza (jak wybuchowe głoski - "pe", "be")
W razie niejasności - należy przejrzeć obecne testy.

Testy


Mikrofon: Zalman ZM-MIC1
Test: Źródło: Kern3l

Mikrofon: Creative HS-800
Test: Źródło: Kern3l

Mikrofon: Creative HS-1000
Test:
  • [spoiler='bez edycji'] [/spoiler]
Źródło: Niezapominajka


Mikrofon: Elecom 13756
Test: Źródło: Tadeo


Osobiste doświadczenia

  • Razer Banshee (hs) brzmi jeszcze bardziej puszkowato niż Logitech ClearChat Pro USB (hs).
  • Zalman MIC-1 może na taką cenę ma świetną jakość, ale zdecydowanie wymięka już przy Creative HS-800 (hs). Poza jakością dźwięku, problemy z tym pierwszym są takie, że ciężko go dobrze ustawić - ma małą czułość i musi być blisko ust, a jednocześnie jest podatny na wydmuchiwane powietrze (szczególnie przy wybuchowych głoskach: "p", "b", itd.). Możesz zabawić się w McGyver'a i zrobić sam stojak + pop filtr, ale i tak jakość jest mierna. Do gry lub gadania na skype wystarczająca, ale do produkcji czegoś poważniejszego - nie.


<object type="text/html" data="http://bit.ly/ofoRM0" width="100%" height="125px"></object>
(This post was last modified: 27-07-2011 15:18 by Kern3l.)
24-06-2011 19:41
Visit this user's website Find all posts by this user Quote this message in a reply
Post Reply 


Possibly Related Threads...
Thread: Author Replies: Views: Last Post
  Podstawowe pytania od początkującego zagrajmera Gaer56 7 2.481 17-01-2013 05:22
Last Post: fszeker

Forum Jump:


User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)
Strona główna | Return to Top | Return to Content | Lite (Archive) Mode | RSS Syndication | Forum GTAV.net.pl - Grand Theft Auto 5